EEN STERK MERK VOOR AUTOVERZORGING SINDS 1950

EEN STERK MERK VOOR AUTOVERZORGING SINDS 1950

Of het nu gaat om een kleine auto, een middenklasser of een luxeauto - of het nu in de autosport, in de tuning-scene of in de wereld van klassieke auto's is: SONAX is er altijd voor autoliefhebbers en experts als het gaat om het perfecte uiterlijk en frisheid van de auto.

De geschiedenis van SONAX gaat terug tot 1903. In die tijd delfde Franz Hoffmann, de overgrootvader van de huidige eigenaar van het bedrijf in Neuburg an der Donau, silica, een zeer fijn mineraal dat werd gebruikt in huishoudelijke poetsmiddelen.

"Consistente klantgerichtheid en compromisloze bereidheid om te innoveren maken ons sterk bij SONAX. Dat, en onze stevige wortels in Neuburg an der Donau in Beieren, Duitsland."

Manfred Hoffmann
DGA SONAX GmbH

1950: SONAX begint als pionier in autoverzorging.

In de jaren 30 begon Franz Hoffmann met het vervaardigen van zilverpoets van het merk "Sona". In 1950, met de opkomst van de personenauto, werd aan dit poetsmiddel wax toegevoegd zodat ook voertuigen gepoetst konden worden waarmee de merknaam "SONAX" voor autoverzorgingsproducten werd geboren.
Het begin was simpel: vier vertegenwoordigers van SONAX reden door heel Duitsland in een met SONAX producten volgeladen Volkswagen Kever. Persoonlijk contact met de klant was uiterst belangrijk, adverteren was toen nog uitgesloten.

Voor de perfecte uitstraling van de auto

De doorbraak voor de autoverzorgingsproducten van SONAX kwam met het “Duitse economische wonder”. Vanaf midden jaren 60 beleverde SONAX de eerste volautomatische autowassystemen met hoogwaardige reinigings- en verzorgingsproducten. Tegelijkertijd werd het assortiment voor do it yourself auto onderhoudsproducten continu doorontwikkeld en uitgebouwd. Steeds meer mensen kochten met trots een auto die zij als een heilige koe behandelden: iedere zaterdag werd de auto op straat ritueel gewassen, meestal door de trotse eigenaar zelf of samen met zijn kinderen. De behoefte aan autoverzorgingsproducten nam snel toe en parallel daaraan groeide het succes van SONAX.
SONAX ontwikkelde al snel nieuwe markten: Professionele Voertuig Reconditionering, de Agrarische Industrie, Truck - Trailer & Bus, BIKE en Camper & Caravan die allemaal kunnen rekenen op de premium producten van SONAX.

Tegenwoordig is SONAX beschikbaar in meer dan 120 landen over de hele wereld. Wereldwijd staan SONAX-producten voor de hoogste kwaliteit "made in Germany" en overtuigen door hun uitstekende werking en voorbeeldige productprestaties. Dit wordt bevestigt door het grote aantal testsuccessen en onderscheiding jaar na jaar aan SONAX toegekend door onafhankelijke instellingen zoals DEKRA en GTÜ.

Briljante ideeën voor succes vandaag en morgen

De ontwikkelingsafdeling van SONAX is continu in de weer om de producten nóg beter te maken. Dit zorgt ervoor dat SONAX-innovaties altijd weer de aandacht trekken. De uitstekende resultaten in producttests door toonaangevende auto magazines bewijzen keer op keer het hoge niveau van de competentie in productontwikkeling door SONAX.
Met deze kwaliteit dient SONAX de hoogste professionele standaards en positioneert het zichzelf als sterke partner in de internationale autosport, in het verleden in de DTM met Hans-Joachim Stuck, de Formule 1 met Michael Schumacher en Ayrton Senna en meer recentelijk met in de Amerikaanse Indy Car Series met Rinus “Veekay” van Kalmthout.

Ondanks de snelle carrière van zilverpoets tot wereldberoemde premiumfabrikant van allerhande verzorgings- en onderhoudsproducten is SONAX altijd een “down to earth” familiebedrijf met regionale Duitse wortels gebleven.